Skrivet av SweDragon:
Kul! Vad kommer du från för skärm tidigare? Jag sitter själv på en 38" 2300R LG 38GN950 som jag upplever som lagom krökt så jag är nyfiken på hur den tighta krökningen känns och även hur storleken funkar om du också kommer från en lite mindre skärm.
Efter att ha använt skärmen under helgen och lagt timtals på att försöka få till en bra bild så bestämde jag mig för att krypa till korset och returnera skärmen. Det känns bedrövligt tråkigt med tanke på hype och specs och nästan lite skämmigt på ett sätt, men jag skriver lite om det nedan.
Tidigare och nuvarande skärm: Samsung Odyssey G8 OLED (QD-OLED, LS34BG850SUXEN). Hur jag än vred och vände på inställningarna,, presets, custom, HDR på/av, pill i Nvidia App att när jag tyckte det såg bra ut jämförde jag med tidigare skärmen så kunde jag inte komma i närheten av vad min nuvarande skärm ger mig.
Antingen var vitbalansen för kall eller för varm. I spel med ökenbanor blev liksom sanden alldeles blek. För att kontra det skruvade jag upp Nvidias digital vibrance till mellan 55-60 vilket gjorde det mycket bättre, men samtidigt förstörde det mycket annan balans som att ikoner eller andra skarpare färgområden i HUD/menyer blev alldeles översaturerade. Detta gäller även när spel går över i skogsområden där det blev onaturligt mycket grönt. Och under hela tiden, oavsett hur mycket färg jag fick till, kontraster eller annat, så kändes det typ som att jag hade lätta solglasögon på mig hela tiden när jag använde skärmen, även om den är ljusstark.
Jämför jag med min QD-OLED så behöver jag inte knuffa upp färgen någonting i Windows eller i skärmens inställningar utan den avger helt naturligt rikare färger. Skärmen är även så oerhört klar att det kan jämföras med att ta ett djupt andetag en frisk solig vinterdag och färgerna kan jämföras med att du tar en sked till extra i Oboyen för mer tryck i smaken, utan att det sabbar ostmackan som du har till.
LG-skärmen har även ett annat oerhört störande fenomen där skärmen dimmar kanterna, lodrätt, när den känner av statiska element. Detta skapar en skuggig vignett-effekt. Detta går att stänga av i servicemenyn, men jag vill inte behöva pilla där när man lagt 23 000 kr på en skärm. Syftet ska vara spara på strömförbrukning eller förhindra inbränningar; jag vet inte vilket.
Gällande kurvan så är den helt okej, går hand i hand med storleken, tyckte det var lite väl mycket trots att jag satt 90 cm från skärmen (där 80 cm är rekommenderat). Visst att HUD-element kom närmare en, men de blev ordentligt förvrängda.
Jag försökte göra så mycket research jag bara kunde innan inköp och frågade personligen många av användare på nätet om de tyckte sig se någon skillnad mellan QD- och WOLED. "Ja", svarade många som valde att behålla LGn, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att det var så stor skillnad som det var.